Victor András gondolatai

Victor András gondolatai

A „polgári engedetlen” tanárok kirúgásának háttere

2023. január 07. - András Victor

A Magyar Tudományos Akadémia nyilatkozott a hazai közoktatásról. Nagyon fontosakat mondott. Van közöttük egy olyan pont is, amely a kirúgott pedagógusok ügyéről szól. Az a pont is fontos. De ezzel a kérdéssel sem napi-politikai szinten foglalkoznak, hanem – tudós testülethez híven – rendszerszemlélettel. Nem önmagában a kirúgással mint tünettel, hanem inkább a mögötte lévő okokkal.

Az MTA ez előtt is foglalkozott a közoktatással. Munkacsoportjainak idevágó pedagógiai kutatásai alapján időnként régebben is tett már le konkrét javaslatokat az asztalra. Most viszont – „a magyar közoktatás jövőjéért érzett felelősségétől vezérelve”, vagyis lényegében aggodalommal telve – elvi irányokat fogalmaz meg dec. 20.-i a nyilatkozatában.

Négy pontban összegezhető az üzenetük:

1) „A közoktatási rendszer alapos átalakítására, választási ciklusokon átívelő köznevelés-fejlesztési programra van szükség”. Vagyis: egyrészt nem oldható meg a feladat részletek javítgatásával, másrészt olyan, össz-társadalmi konszenzus kiérlelésére van szükség, amelyet nem írhatnak felül személyi vagy kormány-váltások.

Az MTA szerint tehát a hazai oktatási rendszer mélyreható és sürgős reformra, megújításra szorul. Főleg azért, mert a világ már túllépett azon a tanulás- és iskola-koncepción, amelyet a feudális világból örökölve hurcolunk magunkkal. A tények azonban azt mutatják, hogy az Orbán-kormánynak nincs a figyelme vagy értékrendszere előterében a közoktatás, amiről szervezetileg árulkodik, hogy évek óta nincs oktatási miniszterünk, s pénzügyileg, hogy fájdalmas elvonások történtek a közoktatásból. De ezen túl sajnos az is érzékelhető, hogy jelenlegi kormányunk nemhogy megújítani nem akarja az oktatást, hanem éppen ellenkezőleg: a száz évvel ezelőtti – akkor még úgy-ahogy sikeres – iskola-koncepció reminiszcenciája lebeg lelki szemük előtt. Hiába olvasható ki az egymás utáni PISA-mérésekből, hogy nem jó irányba megyünk, kormányunk továbbra sem előrefelé, hanem „a múltban” véli látni a megoldást az oktatás válságára.

Az MTA által javasolt „alapos átalakításhoz” szükséges „össz-társadalmi konszenzus” pedig már végképpen idegen gondolat az Orbán-kormány számára. Orbánék nem szeretnek senkivel sem egyeztetni. Az oktatásról sem. Amikor a 2011-es köznevelési törvénynek még csak a koncepciójáról, alapelveiről jelentek meg az előzetes hírek, már nagyon gyorsan aktivizálódtak szakmai civil szervezetek (Hálózat a Tanszabadságért, Agóra, Civil Közoktatási Platform…), amelyek más pedagógiai alapelveket tartottak volna kívánatosnak a „jövő iskolája” számára. És sorra szervezték a tanácskozásokat, konferenciákat; brosúrákat, könyveket jelentettek meg; javaslatokat tettek, de a kormány soha nem állt velük szóba. Szerveztek például egy oktatás-stratégia témájú tanácskozás-sorozatot is, amelyre minden alkalommal meghívták a működő pártok képviselőit. 6-8 párt rendszeresen el is küldte a szakértőjét ezekre a beszélgetésekre, de a Fidesz részéről soha senki nem jelent meg, s nem is jelezték, hogy miért nem. A kormánypárt lényegében levegőnek nézte ezeket a civil szerveződéseket; annak ellenére, hogy azokban magasan kvalifikált szakemberek dolgoztak – önkéntesen.

Szinte tragikomikus ezek után Pintér Sándor miniszter azon – néhány nappal ezelőtt nyilvánosan elhangzott – kijelentése, miszerint „a pedagógusok csak kritizálnak, de közben nem tesznek konkrét javaslatokat”. A (fentemlített) CKP erre válaszként összegyűjtötte és neki személyesen elküldte azt a kifejezetten terjedelmes javaslat-anyagot – brosúrától szakanyagon keresztül összefoglaló könyvig – amelyet a „pedagógusok” az elmúlt tíz évben kidolgoztak és közzétettek az iskolarendszer megújítására vonatkozóan. Majd meglátjuk, hogy erre lesz-e válasz.

 

2) „A közoktatás színvonalának emeléséhez szakmai autonómiát kell biztosítani a pedagógusoknak.” Vagyis: egyértelműen túl kell lépni a mai oktatás-irányítás azon szemléletmódján, amely a pedagógust „kivitelezőnek”, a központi akarat végrehajtójának tekinti. Tudomásul kellene végre venniük az oktatáspolitika vezetőinek (s nem kényszeredetten, hanem örömmel!), hogy minden pedagógus – leglényegét tekintve – alkotó értelmiségi, s hogy egy tantestület egy normális országban szellemi műhely. Tanár és tantestület is csak akkor működik jól, ha – a szubszidiaritás elvét és szabályait betartva – nagyfokú autonómiával rendelkezik. Egy jó tantestület – beleértve az igazgatót és a gazdasági és technikai személyzetet is – tanuló-szervezet. De ehhez a bizalom légköre és szabadság kell.

A szubszidiaritás elve szerint mindenkinek (és minden szerveződési szintnek) legyen meg a megfelelő szintű döntési jogosultsága. Az egymásra épülő döntési szintek közül a legfelső szint csak olyan kérdésekben döntsön, amelyek valamilyen nyomós ok miatt végképp nem delegálhatók alacsonyabb szintekre. Minden döntési jogosultságot a lehetséges legalacsonyabb szintre kell telepíteni. Nem egyszerű persze egy összetett, sok-rétegű intézmény-rendszerben minden problémakörről külön megfontolni, hogy melyik szint legyen jogosult – és persze felelős is – az adott kérdésben dönteni, de ez a kulcsa a jó működésnek. A mai, egyre bonyolultabbá váló világban végképp ez az útja annak, hogy minél több jó döntés szülessen.

Vegyük észre, hogy az a totális központosítás, amit az Orbán-kormány az iskolarendszeren keresztül-hajtott, ennek éppen az ellenkezője. Hiába alakították át az egy-központú KLIK-et 60 tankerületi központtá, ez alapvetően nem változtatott a helyzeten. A tanulási-tanítási folyamatban közvetlenül résztvevő és érintett szereplők autonómia-szintje (s ezzel együtt döntési jogosultsága is) ma értelmetlenül és megalázóan alacsony. Még az igazgatóknak és a tantestületeknek is elképesztően szűk a döntési jogosultsága, a tanároké még kisebb, a diákoké pedig már szinte nem is látszik.

Az iskolarendszer irányításának és működésének mai formája lényegében a fegyveres testületek működésmódjával analóg. Lehet, hogy a katonaság és rendőrség esetében ez a működésmód elkerülhetetlen; talán az is igaz, hogy csak ebben a szigorú alá/fölé-rendeltségben működőképesek. Az iskola azonban – mármint az igazi, jó iskola! – más; ott nem parancs-végrehajtás folyik, hanem tanulás. Annak pedig nem a „parancs, értettem” a kulcs-szava, hanem a „hogyan, miért?”

Minthogy foglalkozására nézve rendőr az a miniszter, aki az oktatás egészéért is felel, érthető, hogy rendőr-attitűddel kezeli a kérdéseket. Mármint a maga szempontjából érthető. De testidegen az iskolák felől nézve. Találó az a rigmus, amit a jogaikért és az oktatás korszerűsítéséért tüntető diákok a közelmúltban több alkalommal is skandáltak vonulásuk közben: „Csend nem rend”. A piramis-alakú szerkezeti diagrammal ábrázolható, szigorú hierarchiájú struktúrák (fegyveres és rendvédelmi testületek) esetében van logikája annak, amit Pintér miniszter mondott, hogy „előszöris rendet kell csinálni az iskolákban”. De ez „rendőr-logika”! Az iskolára nem érvényes. A jól-működő – demokratikus szellemű – oktatási intézményekben a rend nem kiinduló feltétel, hanem eredmény. Az értelmes – motiváló és örömmel végzett – feladatok legföljebb kis külső segítséget igénylő, spontán rendje. „Jöjj el, szabadság! Te szülj nekem rendet…” (József A.: Levegőt!)

 

3) „Biztosítani kell, hogy a pedagógusok fizetése elérje a velük azonos szintű képzettséggel rendelkező szellemi foglalkozásúak fizetésének mindenkori átlagát.” Vagyis az akadémikusok is elfogadhatatlannak tartják, hogy egy kezdő pedagógus nettó fizetése ma 160eFt körül van.  (Ennyiből szinte megélni sem lehet, nemhogy szakkönyvet venni, önmagát képezni, művelődni, töltekezni.) És az is elgondolkoztató, hogy nálunk a pedagógusok átlagbére a diplomás átlagbérnek csak 66%-a, míg az EU-ban összességében 90%, sőt Portugáliában 134%/.

Aki tehát pedagógusnak megy, annak – akármilyen fájdalmas – együtt kell élnie azzal, hogy egyrészt ilyen alacsonyra taksálja – vagyis nem becsüli meg igazán – a kormány a munkáját, másrészt hogy csak úgy fogja tudni eltartani a családját (vagy akár csak önmagát), ha önkizsákmányoló módon mellék-pénzkereseti munkát is végez.

Ugyanakkor nyomatékosan hangsúlyoznunk kell, hogy az anyagi megbecsülés és a szabad, alkotó légkörben folytatható nevelőmunka lehetősége együtt adja meg a pedagóguspálya rangját és vonzerejét. Az egyre súlyosabb tanárhiány nem egyszerűsíthető le „forint-kérdésre”.

 

4) „Elengedhetetlennek tartjuk az elbocsátott tanárok visszahelyezését eredeti munkahelyükre.” Föltehetően jogi szempontból is végig-gondolták az akadémikusok ezt a kijelentésüket, s ennek birtokában alakult ki az a határozott véleményük, hogy amikor a tankerületi vezetők kirúgtak pedagógusokat azért, mert polgári engedetlenség formájában nem tartottak meg (néhány, vagy tízes nagyságrendű) órát, igazságtalan döntést hoztak.

Tisztázzuk a fogalmakat! A polgári engedetlenség nem jogi kategória, hiszen éppen az a lényege, hogy valaki a jogi kereteket átlépve tiltakozik valami ellen, mert úgy látja, hogy azon belül nincs már módja kifejezni, hogy valamit elfogadhatatlannak tart. Aki tehát „polgári engedetlen”, az tudatában kell legyen annak, hogy szabály-ellenesen cselekszik, ami következménnyel jár(hat). Föltehetően az óráik megtartását megtagadó tanárok is tisztában vannak azzal, hogy büntetést kap(hat)nak.

Az „engedetlen” tanárok nem törvényt sértettek, hanem ilyen-olyan mértékben nem tettek eleget a munkaköri kötelességüknek. Ebből lehetne ugyan munkajogi per, de ilyet nem kezdeményezett egyik tankerület (vagyis munkáltató) sem. Ők egyszerűen kirúgással torolták meg néhány óra elhagyását. Nagy kérdés, hogy nem a tankerületek követtek-e el ezzel törvénysértést. Az mindenesetre biztos, hogy a tanévenként egy tanár által megtartandó ezer körüli órából mondjuk tíznek az elhagyása nem tekinthető olyan súlyú kötelesség-szegésnek, hogy azt a legsúlyosabb büntetéssel kelljen sújtani. Éves jutalom törlése, fizetésből levonás stb. lehetett volna a „megfelelő” büntetés. A büntetőjog alapelve, hogy a büntetésnek következetesnek és arányosnak kell lennie a bűnnel, ha tehát néhány óra meg-nem-tartása mégiscsak törvénysértés lenne, akkor nem „csak” tizenhárom, hanem többszáz tanárt kellett volna kirúgni. Már csak ebből is kiderül, hogy a tankerületi igazgatók (és/vagy a mögöttük álló „hatalmasok”) célja nem következetes és arányos büntetés volt, hanem elrettentő példa statuálása, vagyis lényegében megfélemlítés.

* * *

Külön érdekes és tanulságos megnézni, hogy mit reagál az „országló hatalom” az MTA megszólalására. Információink szerint Orbán Viktor az akadémikus testület állásfoglalásai közül eddig csak a „visszahelyezés” javaslatra reagált. A másik hárommal nem foglalkozott; vagy eddig legalábbis nem adta jelét annak, hogy azokat legalább megfontolandónak tartaná. Úgy gondolom, hogy elfogadhatatlan egy miniszterelnök részéről, ha a tudomány legmagasabb fórumától érkező javaslatokkal nem foglalkozik érdemlegesen. Márpedig nem foglalkozik, s föltehetően azért nem, mert már felületes átolvasásból is megérezte, hogy ezek a javaslatok egyrészt valamilyen formában elmarasztalják őt mint ország-vezetőt, másrészt a javaslatok szemléletmódja ellentétes az övével, hiszen közel van az általa ellenzékinek tartott – és nagyon-nagyon nem szeretett – civil szervezetek véleményéhez. Ezért – szokásos taktikájával élve – inkább egyszerűen nemlétezőnek tekinti azokat.

A „visszahelyezés” javaslatra viszont – nyilván sértettségében – kapásból reagált, de rosszul. A dec. 23.-i kormányinfón azt mondta, hogy ugyan nem minősíti az MTA közleményét, de megjegyzi, hogy olyat még nem látott, hogy egy Akadémia nyílt törvénysértésre szólítson fel. Vajon milyen törvényt sértene, ha a tankerületek visszavennék a kirúgottakat és valami arányos büntetésben részesítenék őket? Semmilyent; nincs ilyen törvény. OV tehát – jogi végzettsége ellenére – szakszerűtlenül (= hibásan) fogalmaz, amikor azt mondja, hogy az Akadémia „visszavételi” javaslata nyílt törvénysértésre való felszólítás.

A legfontosabb kérdés persze ebben az egész történetben nem az, hogy Orbánnak, vagy a miniszterének mi az első, reflex-szerű megjegyzése az MTA nyilatkozatára, hanem az, hogy vajon lesz-e előre-vivő hatása ezeknek a javaslatoknak a magyar oktatási rendszer irányítóira. Megértik-e végre az üzenetet, ha már nemcsak a civilek mondják és az „engedetlen” tanárok képviselik (akár kirúgásuk árán is), hanem a tudomány magas képviselői is üzenik? Belátják-e, hogy a jövő iskolájának mottója nem a központosítás és egyformaság, hanem a sokféleség? Reméljük, igen, mert e nélkül nem lesz előrelépés az oktatásügyben, s az egész ország lemarad a jövőre való felkészülés „versenyében”. Az pedig még az életlehetőségeiket tekintve is veszélybe sodorja a most iskolás generációt, mert nem sajátítják el a jövőben szükséges kompetenciákat, s így nem felelnek majd meg az európai munkaerőpiac követelményeinek.

A bejegyzés trackback címe:

https://victora.blog.hu/api/trackback/id/tr7418020454

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása